De Chinese internetwinkel Alibaba wil in de eerste week van augustus starten met de beursnotering in New York.

Dat meldde de Amerikaanse zakenzender CNBC dinsdag op basis van ingewijden. Mocht die termijn niet gehaald worden, dan zal Alibaba zijn beoogde beursgang volgens de bronnen uitstellen tot na 1 september.

Op 6 mei werd bekendgemaakt dat Alibaba een officiële aanvraag voor een notering op Wall Street had ingediend. Destijds gaf het bedrijf aan te streven naar een opbrengst van 1 miljard dollar.

Alibaba heeft een geschatte marktwaarde van circa 168 miljard dollar, omgerekend 120 miljard euro.

In de periode van april tot en met december vorig jaar, de eerste drie kwartalen van het gebroken boekjaar 2013/2014, haalde de onderneming een nettowinst van 2,9 miljard dollar op een omzet van 6,5 miljard dollar.

Alibaba exploiteert onder diverse labels (onder meer Taobao en Tmall) internetwinkels voor nieuwe producten, maar heeft ook een tweedehands marktplaats en betaaldiensten die vergelijkbaar zijn met PayPal.

Alibaba: forum voor internetwinkels

Oppervlakkig lijkt Alibaba op de Amerikaanse gigant Amazon, maar het verdienmodel verschilt wel sterk. Alibaba fungeert veel meer dan Amazon als een platform waar derden hun spullen verkopen. Dit betekent dat de handel op de websites van Alibaba enorm is.

Alibaba zelf verdient vooral geld met advertenties die handelaren op zijn sites plaatsen.  Ter vergelijking: Amazon boekte over heel 2013 61 miljard dollar omzet, tegenover de bovengenoemde negenmaands omzet van 6,5 miljard dollar voor Alibaba.

Stevige concurrentie in China

Alibaba had volgens bureau Euromonitor een aandeel van 45 procent op de Chinese markt voor e-commerce in 2013, een procent minder dan een jaar eerder. Maar Alibaba was nog wel veruit de grootste speler in China.

Intussen voelen de bedrijven van internetondernemer Ma de hete adem van Chinese concurrenten in de nek.

Belangrijkste tegenspeler is Tencent, het bedrijf achter WeChat, de Chinese tegenhanger van chatdienst Whatsapp. Tencent is traditioneel sterk in games en sociale media en heeft met WeChat, goed voor 270 miljoen gebruikers, en sterke applicatie voor smartphones ontwikkeld.

In het verlengde hiervan zijn Alibaba en Tencent onder meer verwikkeld in een keiharde strijd rond favoriete taxi-apps voor smartphones in de Chinese hoofdstad Beijing.

Bron: ANP/Z24

Lees ook

Wie is Jack Ma, topman van internetreus Alibaba?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl